Tunele i pociągi

Kategorie

Rozwój kolejnictwa

Początki kolejnictwa datuje się na wiek XIX kiedy to Stevenson skonstruował prototyp maszyny parowej. Od tamtej pory zaczęła się wielka era kolejnictwa, której rozwój przebiegał bardzo dynamicznie. Pierwsze lokomotywy napędzane były parą wodną oraz węglem. Choć wyglądało to dosyć spektakularnie, to jednak prędkości parowozów nie były duże. Z czasem jednak rozwój nowych technologii przyczynił się do powstania lokomotyw spalinowych. Dzięki napędowi na benzynę pozwoliło to na uzyskanie nowych modeli silników napędowych, dzięki którym prędkości pociągów były znacznie większe od prędkości uzyskiwanych przez swoich poprzedników. Wraz z prowadzeniem elektryczności na szeroka skalę udało się niemal w całości zelektryfikować kolejnictwo. Dzięki temu uzyskano nowe modele szybkich pociągów. Kolejny rozwój kolejnictwa dotyczył już pojedynczych krajów. Na przykład we Francji udało się skonstruować super-szybki pociąg TGV, zaś w Japonii super-szybką kolej magnetyczną, która uważa się za najnowocześniejszy rodzaj pociągów.

Zobacz również:
Pociąg osobowy
Na krótkich odległościach jeżdżą głównie pociągi osobowe. To właśnie takimi dojeżdżamy do szkoły czy pracy. Pociągów osobowych jest najwięcej. Jeżdżą na krótkich trasach. Z peronów odjeżdżają bardzo często – co kilkanaście...

Szybka kolej
W Polsce kolej działa bardzo różnie. Czasami pociągi mają wielkie opóźnienia. Turyści mogą się bulwersować, denerwować nic jednak nie mogą zrobić. Mogą jedynie zwrócić bilet i skorzystać z autobusu. W innych krajach jest zupełnie inaczej....

Tunel pod wodą
Naszym pradziadkom, nawet przez myśl by nie przeszło że linie kolejowe można poprowadzić dosłownie wszędzie, drążąc tunel w ogromnej górze, lub na stromym zboczu a już linia kolejowa poprowadzona pod wodą jest to pomysł niebywale odważny...

Copyright @ 2010 Tunele i pociągi